Publikatie II AiR Witte Rook Marijke Hooghwinkel

Residentie Satelliet AiR Marijke Hooghwinkel bij Witte Rook.


PUBLICATIE II

Werkwijze. Nu gestoeld op de gedachte dat net als een gedicht de geluidsfragmenten zijn als brokstukken, als kiezelstenen als de keien van een Romeins Pad. Je wilt dat stemmen zich stapelen. Gestapelde stemmen. Dit is het experiment dat je aangaat in de stilte van je atelier. Stilte ligt achter een muur waar zij geluid ontwijkt waar zij ver waar zij tracht haarzelf te zijn. Zij doorboort ruimte,  legt haar lam. De stilte wint aan kracht als het gaat schemeren. Als het donker wordt krijgt de stilte plotseling meer gewicht. Zij gaat wegen. Niet altijd een fijn beleven die stilte als het donker om zich heen grijpt en jij alleen bent in een ruimte die jou opslokt, inhaleert zoals jij de rook van een sigaret. 


Je typt op je typemachine deze woorden, deze stilte. Ondertussen kom je er achter dat het monteren van de de stemmen een schema vergt. Een montageschema. Montage van de stem moet beeld worden. Object: de STEM is materiaal dus werk-items die als korte geluidsobjecten ook afgekapt moeten kunnen worden in herhaling. 


in de stilte van je atelier_


De antwoorden op mijn vraag ‘wat is voor jou zijn’ wordt door elke stem anders benaderd. Als ik een konklusie trek dan is mijn konklusie dat elke stem in zichzelf duikt en als in een afwezige gedachtenstroom bij zichzelf te rade gaat en al pratend er verschuivingen in het gezegde ontstaan. 


Je vaart is na de eerste week wat geslonken tot een ‘wat nu’. Je moet jezelf herzien alles laten rusten,  in je eigen ‘stilte’ zijn. Te zijn is nu vol van ruimte. Vol van ruimte object. 

Je start in dit tweede deel van je residentie met zuiveren van wat jij denkt welke fragmenten je houdt en wat er weggelaten kan worden. Er mogen ‘leegten’ en ‘stilten’ in zitten. Daarnaast ontstaan geluiden van de dag. Je zoekt naar het juiste ondergeluid de grondtoon die de ver_binding - het overkoepelend zijn - moet zijn.


Naast het schrijven van PAMFLEt en teksten typen op een typemachine, componeer ik zo mogelijk nog steeds rest-geluiden die ik verwerk tot geluidsfragmenten. En die wellicht ingrediënten zijn voor onderstromen bij STEMMEN.


Je besluit alle STEMMEN die je tot nu toe hebt uitgelicht in een doos te leggen op een hoop. STEMMEN op een hoop. Ook dit is weer materiaal want je legt het vast met je geluidsrecorder. Naast de doos leg je een van de geluiden in de serie ‘geluidvandedag, ontstaan vanuit restgeluiden in de gesprekken en handelingen. Inmiddels bepaal je dat de STEM naast een éénduidige compilatie met ALLE stemmen tot abstracte klankbeelden worden gecomponeerd.  


Deze week nog gesprekken opgenomen/ontvangen. 

STEM_CE_gesprek in een poort bij een muur-

STEM_KS_gesprek = ontmoeting -

STEM_AL_nog te verwerken STEM -

STEM_RIES_#vanonderweg -

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------->

De doos, eerder drager van je geluidsinstallaties, is ook hier basis om je ‘Voorlopige Eindkonklusie’ te construeren bij de afsluiting van STEMMEN op zondag 27.11.22 Hal De Loods Breda.


 

STEMMEN_ in doos = #onderweginwerk

Zie ook: www.openwanden.org

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten